
Skole og uddannelse
Skole og uddannelse
Vores børns tid i skolen og fritidsordning er vigtig for børns udvikling og læring. I Egedal skal vi sikre, at vores lærere og pædagoger har gode betingelser for at give vores børn den bedste læring og dannelse som muligt i trygge rammer.
Vi skal søge inspiration i andre kommuner og lande. Hvad har andre haft succes med, hvad virker og hvad virker ikke?
Flere kommuner går imod strømmen og laver igen mindre skoler med mere selvstyre - Vi skal turde at udforske, om det er vejen frem.
Videreudvikling af vores grundskoler
Videreudvikling af vores grundskoler
•Vi skal have maksimalt 24 elever i hver klasse, og det skal være muligt for lærerteamet på en årgang at reducere det maksimale antal yderligere, såfremt sammensætningen af børn og unge ikke giver den fornødne ro og læringsmiljø i klassen.
•Færre timer. Vi skal væk fra de lange skoledage. Der skal være plads til leg og sociale interaktioner mellem børnene.
•Vi skal sikre vores lærere bedre vilkår. Alt for meget af deres tid går med administrative opgaver. En del er lovbestemt, men vi skal sikre, at mindst mulig tid tillægges administrative opgaver, så lærerne kan bruge tiden på Egedals børn.
• Fokus på linjefagslærere: Vi skal sørge for, at flest mulige lærere underviser i deres linjefag. På den måde er vi med til at give de bedste rammer for både elever og lærere.
• Vi skal inddrage eksperter, hvor det giver mening, og sørge for, at vores lærere og pædagogiske medarbejdere er klædt på til den hverdag, de møder.
• Faglig viden og dialog: Den faglige viden indenfor læring udvikler sig hele tiden. I Egedal skal vi sikre, at vi hele tiden er bekendt med den nyeste viden, og implementerer den viden i vores undervisning og tilbud til børn og unge.
•Vi støtter op om private skoler, når de er med til at give flere dimensioner til vores skoletilbud i kommunen. Da en privatskole ofte er en økonomisk gevinst for den kommunale økonomi, vil vi gerne sikre støtte til, at private skoler kan blomstre i Egedal.
•Vi skal sikre, at der er de rette tilbud og muligheder for børn, der ikke trives eller har midlertidige udfordringer.